Kevesen tudják, hogy a túlevés is egyfajta kényszeres cselekvés. Az evészavarok egy formája ez, és sokkal több embert érint, mint az anorexia nervosa (kóros soványság) vagy a bulimia nervosa (kóros falánkság). A túlevéses zavar is falásrohamokkal jár, ám ennél a fajtánál nincs kompenzáció, mint a bulimiánál (hánytatás, hashajtózás, extrém edzés).

Itt az ember csak  azon veszi észre magát, hogy eszeveszetten, szinte öntudatlan állapotban, remegő kézzel keres valamit a hűtőben, a speizban, a pincében, vagy bárhol, ahol akadhat valami “anyag”. Az édes után kell egy kis sós, a sós után egy kis édes, az édes után egy kis sós, és így tovább. Rosszullétig képes enni, aztán persze pocsékul érzi magát, mind fizikailag, mind lelkileg. Túlsúly, emésztési zavarok, reflux, egyéb testi tünetek, krónikus fáradtság, bűntudat, szégyenérzet, düh. Vajon ez csak az önkontroll hiánya?

Dr. Lukács Liza pszichológus Az éhes lélek gyógyítása című könyvében nyolc fajta pszichológiai éhségről ír:

  1. Ingeréhség: a monotonitás és a lecsupaszított rutincselekvések ellenszere.
  2. Kapcsolatéhség: vélt gyógyír a magányosságra és beszűkültségre.
  3. Elismeréséhség: az alacsony önértékelés és a pozitív visszajelzés hiányának tünete.
  4. A szexuális éhség: a testi vágyak és a kielégületlenség “átcsatornázása”.
  5. A strukturálási éhség: a rendszeresség, a kiszámíthatóság és biztonságérzet hiánya.
  6. A cselekvési éhség: az unalom ellenszere.
  7. A produktivitási éhség: a gondoskodás és alkotás pótléka.
  8. A szeretetéhség: a valódi figyelem, eredendő tisztelet szükséglete.

Prónay-Zakar Gina a WMN-en készített interjújában kitér a családi mintákra, a családmodellre, és arra is, hogy a falászavar a tanult tehetetlenség tünete is egyben. A megküzdési stratégiák hiánya a biológiai szükségletet stresszoldássá alakítja, ilyenkor evéssel nyugtatja, vigasztalja magát az ember.

Judson Brewer amerikai pszichiáter pedig a tudatosság és a kényszeres cselekvés közötti kapcsolatról mesél. Túlevésről és minden olyan szokásról, melyről tudjuk, hogy árt nekünk, mégis meg(t)esszük. Vajon elég a kíváncsiság és a tudatos jelenlét, hogy megtörjük ezeket a rossz szokásokat?

Nézzük. És tegyük mellé Dr. Lukács Liza könyvét. Akkor minden esély meglesz rá.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.